már
17

Az eurodance nem az egyetlen stílus volt a dance music családján belül, amely meghatározta a '90-es évek zenei világát. Mint ahogy arról az előző posztban is szó volt, az imént említett stílus alapja a house zene volt, melynek később nagyon sokféle irányzata született. Szintén a '80-as évek vége felé terjedt el a techno, ami ekkor még hangzásában nem is tért el annyira a house vonaltól. A két műfajnak egyébként is közös a múltja, hisz mindkettő az elektronikus zenéből táplálkozott. Ezen a ponton pedig nem lehet elmenni a Kraftwerk mellett, akik még a '70-es években jelentették meg első elektronikus-szintipop alapú dalaikat. Sokan a technozene alapítójának is tartják őket (a szintipoppal egyetemben), minden esetre biztosan hatással voltak a műfaj későbbi képviselőire.

Kraftwerk - Das Model 1982

A techno szót először 1988-ban használták, ma már nagyon sok altípusa létezik, melyek a Detroit Techno alapján alakultak ki. A '90-es éveket tekintve jelentősége abban van, hogy az évtizedben kialakult rave, trance, big beat vagy a különböző harcore stílusok a techno és az acid house zenei jegyeinek együttes felhasználásból születtek meg. Bár az acid house a Chicago house egyik válfaja, mégis Angliából indult hódító útjára és a technohoz hasonlóan 1988-89 környékére tehető a kibontakozása.

Ebben a posztban elsősorban olyan dalokat szeretnék bemutatni, melyek alapjául szolgálhattak a '90-es évek trance, rave, big beat vagy harcore zenéjének. Ezek közül van olyan, amely a techno és a house kategóriába is besorolható, így én most nem szeretném ezeket külön, a műfajok egyes altípusaként meghatározni (főleg mert csak egy zenekedvelő laikus vagyok). Így ezt inkább a Ti ítélőképességetekre és tudásotokra bízom :).

1988-1989

Bár az előző posztban főleg a house zene képviselőivel foglalkoztam, azért még jócskán maradt pár ékes darab ezekből az időkből. A Cut to Shock-ról sok mindent nem tudtam meg, csak annyit, hogy a Put that Record back on megjelenése 1988-ra tehető az USA-ban, Németországba pedig 1989-ben jutott el. Na meg hogy a zene hasonlít az Extralarge című sorozat soundtrackjére.

Cut to Shock - Put that Record back on 1988

Kraze nevű formációról sem tudtam többet kideríteni annál, hogy 1988-ban volt egy nagyon jó kis daluk Party címmel. Videó sajnos ehhez sem volt, de ez a Youtube-on fellelhető verzió nagyon illik a dal hangulatához.

 Kraze - Party 1988

A Bomb the Bass név egy brit zenész-producert, Tim Simenont takarja, aki elsőként szerepelt 1988-ban az akkoriban nagy hatású zenei magazin, az NME címlapján a feltörekvő DJ-k közül. Ennek azért van különös jelentősége, mert a DJ kultúráról írodott cikk előremutatott abban, hogy kezdetét vette egy új zenei irányzat kibontakozása, mely szorosan összefüggött a DJ-k zenei világban való egyre nagyobb szerepével. A Bomb the Bass dalaiban a dance zene mellett hip-hop elemek is jelen vannak, hangzásuk itt-ott emlékeztett az eurodance stílusra, de talán a big beat még jobban érvényesül bennük.

 Bomb the Bass - Beat Dis 1988


 

Bomb the Bass & Lorraine - Don't make me wait 1988


 

A D Mob szintén egy brit zenei producer művészneve, akinek az 1988-as We call it Acieed című dala az acid house egyik első példánya volt. Dalaiban szintén felfedezhetőek hip-hop elemek is.

D Mob feat. Gary Haisman - We call it Acieed 1988

A három tagú 808 State leginkább hazájában, Nagy-Britanniában ért el sikereket 1989 és 1992 között. Zenéjüket alapvetően a house stílus határozta meg, de a techno és a rave is jelen volt munkáikban.

808 State  - Pacific State 1989

Az Inner City egy detroiti székhelyű banda, így nem is csoda, hogy a Detroit Techno egyik jeles képviselőiről van szó, amely mellett a house stílus is felfedezhető dalaikban. A Kevin Saunderson és Paris Grey által alkotott banda 1987-ben alakult, legnagyobb sikereiket pedig az 1988-as Big Fun-nal és az 1989-es Good Life-val érték el. Bár a '90-es években több kislemezük is megjelent és összesen 5 albumot készítettek, ezek már leginkább a britek és az amerikaiak körében lettek népszerűek. Ez talán annak tudható be, hogy későbbi dalaikban a techno zenét jazz-el és swinggel keverték. Minden esetre a most következő két dal nálam az abszolút kedvencek között van :)!

  Inner City  - Big Fun 1988

Inner City - Good life 1989

Maximilian Lenz az egyik leghíresebb és legkedveltebb DJ a világon, de Németországban biztosan. A Westbam néven ismert előadó első lemeze 1988-ban jelent meg, amelyet nem sokkal később követett a második is The Cabinet címmel, melyről az And Party... a német hitlistára is felkerült. 1989-ben Dr. Motte-val Berlinben megnyitották az UFO nevű szórakozóhelyet (ami ekkor még illegálisnak számított) és az ő ötletükből született meg a '90-es évek egyik legnagyobb elektronikus tánczenei fesztiválja, a Love Parade is. Westbam igen nagy jelentőséggel bírt a techno zene népszerűségének elterjedésében, így a későbbiekben egy külön posztban olvashattok majd róla - mert megérdemli :)!

Westbam - And Party... 1989

A '90-es évek előtt még egy bevezető rész várható, melyben a Hip-House-ról lesz majd szó, de utána beindul a gépezet és jönnek a '90-es évek legnagyobb dance slágerei!


A bejegyzés trackback címe:

https://retro80s90s.blog.hu/api/trackback/id/tr931847195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2010.03.18. 07:55:28

Ha lehetséges, még jobban gratulálok az igényes cikkhez. A techno mint műfaj és szó annyi mindent jelent, és jelentett a különböző időszakokban a világban és nálunk hogy nagyon könnyű eltévedni az aknamezőn..:)Emiatt elismerésem az első bekezdésekért, különösen a Kraftwerk felütés miatt. Ők aztán tényleg mindennek az alapjai, nem csak a zenei alapok lerakása, hanem a hangszerek, eszközök, samplerek, stb. fejlesztése miatt is.
Nagy hiánypótló nekem ez az írás, hisz csak 1993-ban botlottam bele az első techno számba (Ramirez El Galinero, és egy máig ismeretlen, valószínűleg svéd remekmű), persze az igazi tombolás 1995 és 1996 volt..:) Nemrég hallgattam végig a teljes Thunderdome válogatást 1993 és 2002 között, érdekes trip volt...:)
"Technikailag" annyit fűznék hozzá, hogy eme korai években inkább a rádió és tévé műsorokból kivett részletek, samplerek domináltak, később ehhez jött a teljes számok, főleg refrének "lenyúlása", bocsánat feldolgozása..:)
Szóval ismét csak elismerni tudok az igényes kutatómunkát, amit a posztjaidba belefektetsz, csak így tovább..:)

Viola1984 · http://retro80s90s.blog.hu 2010.03.18. 10:22:03

@Flankerr: Köszönöm, és örülök, hogy ez a poszt is tetszett :)! Pont amiatt amit írtál, hogy a techno-t sokféle képpen lehet értelmezni féltem is ettől a témától, hisz bevallom annyira nem vagyok benne otthon. Főleg a '90-es évek közepén népszerű rave, happy hardcore az amit ismerek, technoról kb. annyi van meg, hogy Westbam, és persze Alex Christensen, mármint a U96 :). A house zenén belül sem könnyű (legalábis nekem) eldönteni, hogy egy adott dal most épp melyik altípust képviseli. Épp ezért külön öröm számomra, amit a posztról írtál :)!