Bevallom az elektornikus zene ezen vonulatával kicsit mindig bajban vagyok. A '90-es évek elején ugyanis egyáltalán nem hallgattam ilyen zenét, így az emlékeimben sem túl sok él belőlük. Vannak nevek, amelyek ismerősek, de inkább későbbi munkásságuknak köszönhetően. Úgyhogy, a következő listával nyugodtan lehet vitatkozni, hisz korántsem biztos, hogy akkoriban ezeket a dalokat tartották a legjobbnak a house, techno, breakbeat zene kedvelői.
1991
Azért remélem, nem sokat tévedek, ha azt mondom 1991 elég nagy neveket adott a világnak az elektronikus zene keményebb vonalából. Míg a The KLF az előző évhez hasonlóan tarolt a listákon, az LA Style pedig elkészítette fennállásának legsikeresebb dalát, addig Moby és a The Prodigy épp csak a szárnyait próbálgatta. Na de nézzük kikről is szólt még az 1991-es év a fentebb említett műfajokban.
Best Hardcore Techno Song
A belga techno banda a T99 különösen Nagy-Britanniában lett sikeres 1991 során. A név tulajdonképp Patrick de Meyer-t takarta, aki a szintén belga Olivier Abbeloos-szal - őt a Quadrophoniából ismerhetjük még - készített egy közös számot, amely aztán a hírnevet jelentette a T99-nek. Ez volt az Anasthasia, amelyet még egy slágerük követett Nocture címmel, illetve egy nagylemezt is készítettek együtt. A projektben azonban ezután már nem volt több.
T99 - Anasthasia 1991
Stílus: Hardcore, Tehcno
Best Downtempo Song
Az Enigma a downtempo egyik legsikeresebb képviselőjének tekinthető, ezt pedig a '90-es években elért sikereik támaszthatják alá. A projektet a román származású Michael Cretu hívta életre Németországban, és mindjárt az első nagylemez tarolt a listákon. Az MCMXC a.D.-ről az első siker még 1990-ben a Sadeness volt, míg 1991-ben a Mea Culpa vált a chill out zene szerelmeseinek kedvencévé.
Enigma - Mea Culpa (Part II.) 1991
Stílus: Downtempo, Ambient
Best Techno Song
A chill out percek után vissza a technohoz. Az angol Bizarre Inc acid house/techno formációként alakult még 1989-ben, áttörő sikert azonban 1991-ig nem igazán arattak. Valójában akkor is csak hazájukban, miután először Such a Feeling, majd a Playing with Knives című daluk is felkerült a brit slágerlistára. Utóbbi a negyedik helyig meg sem állt.
Bizarre Inc - Playing With Knives 1991
Stílus: Techno
Best Breakbeat Song
Amikor Európa talán még nem is hallott a rave-ről, a britek már rég felfedezték maguknak ezt a műfajt. Az Altern 8 nevű kéttagú projekt nem volt túl hosszú életű, és csak egyetlen albumuk jelent meg, mégis nyomott hagytak az elektronikus zene világában. És nemcsak azért, mert videóikban, fellépéseiken gyakran takarta arcukat maszk, hanem, mert olyan dalaik voltak, mint például 1991-ben az Activ 8-t.
Altern 8 - Activ 8 1991
Stílus: Breakbeat, Techno, Rave
Best New Act
Minden kezdet Angliába vezet, már ami a techno, a progressive house és a breakbeat műfajt illeti. Na jó, az amerikai Moby azért hazája különböző dance charts-jaira is beverekedte magát a legjobbak közé, hivatalos kislemezlistára azonban csak a UK Charts-ra, és holland single charts-ra került fel Go című dalával 1991-ben. Valahol azonban el kell kezdeni, és mint ismert, Moby igazán nagy név lett a szakmában a későbbi években.
Moby - Go 1991
Stílus: Progressive House
Best Act
Moby-hoz hasonlóan a The Prodigy nevét is 1991-ben ismerhettük meg. A Liam Howlett által alapított angol banda a big beat műfaj úttörőjének számít. Első nagy sikerük a Charly volt, amit műfaját tekintve később a kritikusok csak "kiddie rave"-nek, vagy "toytown techno"-nak neveztek, és úgy gondolták, hogy a The Prodigy komolytalan attitüdje megöli majd a rave mozgalmat. Mint tudjuk, nem így lett, és ha 1991-ben még nem is érdemelték ki a legjobb banda címet, a későbbiekben erre bőven rászolgáltak.
The Prodigy - Charly 1991
Stílus: Breakbeat, Hardcore
Best Album
A The KLF a '90-es évek elején a legsikeresebb projektek közé tartozott. A sikert az 1990-es év hozta meg nekik, és ez folytatódott 1991-ben is. Különösen azért, mert ekkor jelent meg a The White Room című nagylemezük, amely olyan slágereket tartalmazott, mint a Last Train to Trancentral, a What Time is Love, a 3. A.M. Eternal, vagy a Justified and Ancient.
The KLF - The White Room 1991
Stílus: Deep House, Techno, Downtempo
Song: The KLF 3. A.M. to Eternal (Live from the Lost Continent)
Stílus: Acid House
Best Video
Justified Ancients Of Mu Mu, ez a név talán annyira nem ismert, mint a The KLF, pedig ugyanarról a projektről van szó. A brit acid house duó ugyanis kezdetekben így nevezte magát - röviden The JAMs -, ezen a néven azonban csak egy daluk szerepelt a UK Charts-on. 1991-ben az It's Grim Up North egészen a 10. helyig menetelt, a hozzá készült videó pedig hűen tükrözte a The KLF kissé elvont stílusát.
The JAMs - It's Grim Up North 1991
Stílus: Techno
Best Song
Hogy ne csak azokról az előadókról és dalokról essen szó, amelyek Angliában értek el sikereket, íme egy ellenpélda. A holland L.A. Style dala, a James Brown is Dead ugyanis több európai országban, így Hollandiában, Belgiumban és Spanyolországban is No.1 lett, Németországban, Olaszországban, és Svédországban pedig a Top 10-ben szerepelt. Hiába került fel a dal még az amerikai Billboard Dance Charts-ra is, az Egyesült Királyságban mégsem lett siker. Ennek ellenére az év nagy techno slágerei közé került.
L.A. Style - James Brown is Dead 1991
Stílus: Techno
Izgalmas volt tehát az 1991-es év az elektronikus zenei életben, 1992 azonban ezt simán túlszárnyalta. Majd meglátjátok :)!