Ha valaki feltenné nekem azt a kérdést, hogy miért szerettem a '90-es éveket, akkor a válaszban biztosan szerepelne az a szó, hogy Eurodance. Volt aki szerette, volt aki nem, de az elvitathatatlan, hogy fontos szerepet játszott a '90-es évek zenei világában. Továbbmegyek, nemcsak azt határozta meg, hanem elengedhetetlen volt az évtized "sunshine happiness" életérzéséhez. Az eurodance jegyében született dalok ugyanis általában a bulizásról, a szerelemről, csupa vidám témáról szóltak. A dalszöveggel nem sokat bajlódtak a szerzők, a lényeg az volt, hogy sokszor szerepeljenek bennük a következő szavak: love, party, rhythm, body, move, dance, pump up, volume, night, power, beach, sex, music, rock - csupa-csupa olyan szó, melyhez általában valamilyen pozítiv érzés köthető. Aztán ott volt a zene, amely dübörgött, táncra hívott - a hangsúly inkább ezen volt, de itt sem kell elképzelni bonyolult dolgokat, az elektronika sok mindent megoldott. Épp ezért a legtöbb projekt mögött dj-producerek áltak, ők irányították a háttérből a produkciókat, amelyekhez csak meg kellett találni a megfelelő arcokat.
Az eurodance tulajdonképp négy zenei stílus keveredéséből született meg és Európában gyakran dance vagy dancefloor néven is emlegették. A Hi-NRG az USA-ban a '70-es évek végét, '80-as éveket jellemző disco zene elnevezése, Európát a '80-as évek közepén érte el, olyan előadók képviselték ezt a stílust, mint a Modern Talking, a Bananarama, Sabrina, vagy épp Kylie Minogue. A House szintén az USA-ban kialakult, az elektronikus dance music egyik vállfaja, Európában a '80-as évek végén kezdett népszerű lenni, és ekkor ez hasonlított leginkább a későbbiekben ebből is merítő eurodance stílushoz. Az Italo Disco stílus főleg az olasz származású előadókra volt jellemző, de a németek (főleg Dieter Bohlen felfedezetjei) is előszeretettel használták dalaikban ezt a hangzást. Az említett stílusokat még egy kis Hip-Hoppal vegyítették, így alakult ki a '80as évek végén, '90-es évek elején egy új zenei stílus, a Eurodance.
Az Eurodance legsikeresebb időszaka 1992-1996 közé tehető, a '80as évek végén inkább a house zene volt meghatározó, mely azért már nyomaiban emlékeztetett a később ebből táplákozó zenei stílusra. '96/'97 táján aztán megint csak a house felé fordult a kocka, illetve ekkor már a trance, a progressive zenei stílusok vették át a hatalmat a disco zenét illetően. Az eurodance ezután már "nem volt az igazi", és helyére egy poposabb alapokkal bíró dance stílus került. Na de ne szaladjuk ennyire előre, inkább menjünk vissza 1987-be, amikor az eurodance-t még leginkább house-nak hívták.
1987
Az első olyan house számot, melyben felfedezhetők az eurodance egyes stílusjegyei 1987-ben találtam meg. Ez a dal a MARRS nevű formációhoz köthető, és Pump up the volume címmel került fel a listákra (Angliában egészen a Nr.1 pozícióig jutott). A dal egyébként a "One Hit Wonder"-erek népes táborát képviseli, hisz a londoni bandának se ezelőtt, se ezután nem jelent meg újabb dala (vagy nem lett ismert).
MARRS - Pump up the volume 1987
1988
Az 1988-as évben aztán már egyre több formáció jelentkezett hasonló stílusú zenével, mint például a house/dance zenét játszó, szövegírokat, zenészeket és producereket a soraiban tudó The Beatmasters. 1988/89 táján leginkább az Egyesült Királyságban értek el sikereket, első daluk a Rok da House egészen a UK Charts 5. helyéig menetelt. A Burn it up vagy a Who's in the House is hasonlóan jól szerepelt a listán, az 1989-es Hey Dj I can't dance to the music you're playing, Betty Boo-val közös daluk pedig már a német slágerlistát is meghódította.
The Beatmasters - Rok the house 1988
A Coldcut szintén szép sikereket ért el '88-'89 között. Az angol dance music duó Doctorin' the House című dalukkal robbant be a köztudatba, dalaikban előszeretettel alkamaztak a vokálra vendégművészeket. Első slágerüket a későbbiekben sikeres énekesnő, Yazz közreműködésével vették fel, az 1989-es People Hold on-ban pedig az akkor még ismeretlen Lisa Stansfield hallható.
Coldcut feat. Yazz - Doctorin' the house 1988
A '80-as évek utolsó két évének kedvelt bandája volt a S-Express is. A brit dance formáció legsikeresebb dala első slágerük, a Theme from S-Express, melynek hangzását nagyban befolyásolta az ún. acid house stílus.
S-Express - Theme from S-Express 1988
Ha ismerős volt a dal, de mégsem tudtátok hová tenni, akkor elárulom, hogy a német dj, Phil Fuldner 1998-ban feldolgozta S-Express címmel. A Hithouse 1988 végén kiadott Jack to the Sound of the Underground című dala szintén feldolgozásra került 1999-ben a D.O.N.S. által, azonban a refrén még korábbról ismerős lehet a The Prodigy No Good című, máig igencsak népszerű dalából.
Hithouse - Jack to the Sound of the Underground 1988
1989
1989-ben olyan bandák jelentek meg a dance music égiszén, melyek a '90-es évek első felében meghatározták a slágerlisták alakulását vagy a rádiók/TV zenei kínálatát. A Soul II Soul, bár pályájuk elején a house vonalat képviselték, igazán sikeresek a lágyabb stílusú, R'N'B-s hangzású dance dalaikkal lettek. A Keep on movin' 1989 elején már bekerült a UK Charts 10 legjobb dala közé, azonban igazán ismertek a Back to life című dalukkal lettek, amely természetesen elérte a Nr. 1 státuszt. Ezt követte Get a life című daluk, melyben talán már némi eurodance hangzás is felfedezhető. A Soul II Soul stílusa leginkább az Ace of Base által képviselt hangzáshoz hasonlítható.
Soul II Soul - Back to life 1989
Soul II Soul - Get a life 1989
A Double Trouble nevű formáció 1989-ben két dalt is készített a hip-hop stílust képviselő Rebel Mc-vel. A Just Keep Rockin' és a Street Tuff is tökéletesen mutatja a hip-hop megjelenését a dance zenében. A Snap! hasonló stílusú dalaival lett népszerű a '90-es évek első felében.
Double Trouble & Rebel Mc - Street Tuff 1989
Vissza kicsit a Coldcut-hoz, illetve a Hithouse-hoz, akik 1989-ben is jelentkeztek egy-egy újabb slágerrel. Előbbi a már említett People hold on-nal, utóbbi pedig a Move your feet to the rhythm of the beat című számmal hódított a discokban.
Coldcut & Lisa Stansfield - People hold on 1989
Hithouse - Move your feet to the rhythm of the beat 1989
Az 1989-es év egyik legnagyobb dance music szenzációja volt a Black Box-tól a Ride on time. A dal nagyon ütösre sikerült, személyes kedvenceim közé tartozik, tökéletes egy kis tombolásra is akár :)! Ha meghallgatjátok Loleatta Holloway Love Sensation című 1980-as disco slágerét, akkor azért fel fogtok fedezni némi hasonlóságot a két dal között. Az olasz, house zenét játszó együttes a következő két évben több dallal is képviseltette magát a listákon és betört az amerikai zenei piacra is. A bandáról a későbbiekben egy hosszabb összeállítást is találhatsz majd a blogon.
Black Box - Ride on time 1989
Szintén bővebben olvashatsz majd a Technotronicról is, így most csak annyit, hogy az 1989-es megaslágerük, a Pump up the Jam alapmű az eurodance/house zenét illetően.
Technotronic - Pump up the Jam 1989
Aki szerette ezt az eurodance-s, house-os korszakot, annak jó hír, hogy a most indult sorozatot hosszúra tervezem, több előadóval kiemelten, munkásságukat bemutatva foglalkozok majd. Mint ahogy már ebben a posztban is, évekre bontva fogom bemutatni az eurodance/house zene háza táján történteket, azzal a különbséggel, hogy mostantól minden bejegyzésben csak egy év fog szerepelni. Előzetesen erről ennyit, majd úgyis meglátjátok:)))!