okt
13

Rap/Hip-Hop zene - A női rapperek

Címkék: 90s 80s | Szerző: Viola1984 | 6:47 pm

imagesCAWVLDC2.jpgA Döglött akták című sorozat legutóbbi része 1991-be röpítette vissza a nézőket, amikor a rap/hip-hop zene már virágkorát élte. A történet szereplője egy női rapper volt, ez adta az ötletet, hogy a már rég elfeledett rap/hip-hop zenét bemutató sorozat következő része a '80-as, '90-es évek legnépszerűbb női MC-jeiről szóljon.

A '80-as években nemcsak a férfi rapperek, de már a hölgyek is megjelentek a zene eme világában. Az első fecskék között volt Roxanne Shanté, akinek az első dala még 1984-ben lett ismert. Történt ugyanis, hogy az UTFO nevű banda Roxanne, Roxanne-jére érkezett válasz is, méghozzá a fentebb említett hölgytől, Roxanne's Revenge címmel. A sztorinak azonban itt még korántsem lett vége, ugyanis 1986-ban megjelent a színen az "igazi Roxanne" is, azaz The Real Roxanne (Elease Jack, majd  később Adelaida Martinez), és ezzel kirobbant a Roxanne-k háborúja.

 Roxanne Shanté - Roxanne's Revenge 1984

A '80-as évek végének kedvelt női rap/hip-hop előadói között volt Ms. Melodie, illetve a három tagú rapbanda, a J.J. Fad is, amelynek legnagyobb slágere az 1988-as Super Sonic volt. De nemcsak ők tartoztak ekkoriban a sikeres női rapformációk közé, hanem ekkor vált ismerté az angol Wee Papa Girl Rappers nevű duó is. Elsősorban Wee Rule című daluk vált slágerré 1988-ban.

   Wee Papa Girl Rappers - We Rule 1988

Szintén 1988 hozta meg a sikert az amerikai hip-hop triónak, a Salt'N Pepának. Salt, Pepa és DJ Spinderella Push It című dalával robbant be a zenei életbe, és egyúttal a slágerlistákra is. Innen pedig nem volt megállás, egymást követték a slágerek különösen a '90-es évek első felében. Olyan dalok fűződnek ezekből az időkből a bandához, mint az 1991-es Let's Talk About Sex, az 1992-es You Showed Me, 1993-as a Shoop, vagy az 1994-es None of Your Business, illetve az En Vogue-val közös Whatta Man, és még lehetne tovább folytatni. Semmi kétség, a Salt'N Pepa a korszak egyik legsikerebb bandái közé tartozott.

Salt 'N Pepa - Shoop 1993

Queen Latifah neve nálunk talán inkább a filmjei kapcsán ismertebb, pedig az amerikai rapper hölgy a műfaj legsikeresebb előadói közé tartozik. Első albuma 1989-ben jelent meg, legnagyobb slágerének pedig az 1993-as U.N.I.T.Y. tekinthető. Nem mellesleg ő volt az, aki a '90-es évek elejének egyik legsikerebb női rapperét, Monie Love-ot lemezszerződéshez segítette. Utóbbi az It's A Shame (My Sister) című dalával vált ismerté, de természetesen közös dal is született a példaképének tartott Queen Latifah-val.

Queen Latifah feat. Monie Love - Ladies First 1990

Köztudott, hogy Dr. Dre-nek jó füle van a tehetségek felfedezéséhez. A '90-es évek elején csatlakozott csapatához, vagyis a Death Row Recordshoz a The Lady of Rage név alatt rappelő Robin Yvette Allen, aki azelőtt, hogy 1994-ben megjelent volna saját dala Afro Puffs címmel, közreműkődött Dr. Dre The Chronic és Snoop Doggy Dogg Doggystyle című albumán is.

The Lady of Rage  - Afro Puffs 1994

Mc Lyte is azon női rapperek közé tartozott, akiknek a karrierje a '80-as években kezdődött. 1988-ban jelent meg az első albuma, amelyről a Paper Thin vezette is a US Rap Charts-ot, mint ahogy a következő kislemez, a Cha Cha Cha is. Az áttörést azonban az 1993-as Ruffneck jelentette, amely a US Single Charts 35. helyéig jutott. A nemzetközi sikert az 1996-os év jelentette Mc Lyte-nak, az Xscape-val közös Keep On, Keepin' On ugyanis szinte a világ összes slágerlistáján előkelő helyet foglalt el. A Missy Elliott-tal készült Cold Rock A Party pedig ezt még túl is szárnyalta 1997-ben.

Mc Lyte - Ruffneck 1993

Yo-Yo is az ismertebb nevek közé tartozott a '90-es években, közreműködött például egy dal erejéig Ice Cube 1990-ben megjelent AmeriKKKa's Most Wanted című albumán. A saját szólólemeze egy évvel később jelent meg, ezen szerepelt a You Can't Play With My Yo-Yo, amely első sikere is lett egyben, és amelyet az akkor már sztárnak számító Ice Cube-bal közösen készített. Bár ezután is folyamatosan jelentek meg albumai, az ezeken szereplő dalok nem hagytak mély nyomot a köztudatban. Ugyanez mondható el Queen Pen-ről is, akire leginkább a Blackstreet No Diggity-je kapcsán emlékezhetünk, na meg amiatt, hogy Girlfriend című dala miatt csúnyán összeveszett a '90-es évek végének egyik rosszlányával, Foxy Brown-nal. Utóbbiról legalább elmondható, amellett, hogy szeretett a botrányt okozni, dalaival is felhívta magával a figyelmet. 1997-ben például több dala is szerepelt listákon, olyanok, mint az I'll Be, a Big Bad Mamma, illetve közreműködött Jay-Z Sunshine című dalában is.

Foxy Brown - Big Bad Mamma 1997

Foxy Brown mellett a másik botrányhősnő ezekben az időkben Notorious B.I.G. "vígözvegye", Lil' Kim volt, akiről többet beszéltek az öltözködése kapcsán, mint zenei karrierjét illetően, na ez már egy másik történet. Legyen szó inkább arról a hölgyről, aki a munkásságával tűnt ki a többi női rapper közül. Missy Elliott nevével 1997-ben találkozhattunk először a slágerlistákon The Rain (Supa Dupa Fly) című dalával, amit a jóval nagyobb sikereket elért Sock It 2 Me követett. Missy ekkortájt több előadó dalaiban is közreműkődött, saját karrierjének csúcspontja pedig 2001-ben jött el a Get Ur Freak On-nal.

Missy Elliott feat. Da Brat - Sock It 2 Me 1997

Ha már Missy Elliott Da Brat-tal közös dalánál tartunk, akkor következzen a sorban az utóbbi hölgy. Shawntae Harris 1992-ben megnyert egy rap verseny, amit a Yo! MTV Raps szponzorált, és a fődíj a Kris Kross-szal való találkozás volt. Az akkor 18 éves lányt bemutatták a rapduó producerének, Jermaine Duprinek, aki le is szerződtette a lemezcégéhez és megalkotta számára a "Da Brat image-t", azaz megteremtette a "női Snoop Doggy Dogg-ot". Da Brat első szólólemeze 1994-ben jelent meg Funkdafied címmel, amely később platinalemez lett, a címadó dal pedig a rapper karrierjének legsikeresebb dalává vált.

Da Brat - Funkdafied 1994

Lauryn Hillt szólóénekesként inkább az R'N'B és a neo-soul stílusok képviselőjeként tartják számon, pedig karrierje a The Fugees tagjaként rapperként kezdődött. Az 1992-ben alakult amerikai hip-hop trió - kezdetben Tranzlator Crew név alatt - első albuma 1994-ben jelent meg Blunted on Reality címmel, de mérsékelt sikerrel. Az áttörést Pras, Wyclef és Lauryn számára az 1996-os év hozta meg, amikor kiadták a The Score című nagylemezüket. Erről már az első kislemez, a Fu-Gee-La is szépen szerepelt a különböző slágerlistákon, a Killing Me Softly viszont tényleg mindent vitt. Szinte nem volt olyan ország a világon, ahol nem lett volna No.1. A Ready or Not pedig szintén a legjobb hip-hop dalok közé került, a The Score-t pedig azóta is minden idők egyik legmeghatározóbb zenei albumai között tartják számon. A banda tagjai valószínűleg úgy voltak vele, a csúcson kell abbahagyni, több közös lemezük ugyanis már nem készült, mindenki a saját szólókarrierjére helyezte a hangsúlyt. Lauryn Hill legnagyobb sikere 1998-ban a Doo-Wop (That Thing) lett, de igazán mindenki a The Fugees énekes-rappereként emlékszik rá.  

The Fugees - Ready or Not 1996

Lisa "Left Eye" Lopes szintén egy banda tagjaként lett ismert, és legnagyobb sikereit is a TLC tagjaként érte el. Lehet, hogy szólóban is sikeres előadóvá vált volna, azonban 2002-ben egy balesetben életét vesztette. Nevét azonban örökre beírta a zene nagykönyvébe, hisz amellett, hogy Melanie C. Never Be The Same Again című nagy slágerében is tevékeny része volt, a TLC-vel olyan dalokkal szerepelt a listák élén, mint a Creep, az Unpretty, a No Scrubs, a Hat 2 Da Back, vagy a Waterfalls.  

TLC - Hat 2 Da Back 1993

Ennyit az amerikai női rapperekről, hisz azért a '90-es években Európában is akadt néhány olyan hölgy, akinek bizony elég gyorsan pörgött a nyelve. Többségük azonban eurodance projektekben csillogtatta ezt a képességét, illetve az úgynevezett pop-rap-et, vagy euro-rap-et képviselte. Ya Kid K a Technotronic tagjaként vált ismerté, de később szólókarrierbe is kezdett. Leila K. Rob'N Raz-al közös projektjével lett sikeres elsősorban a Got to Get című dalnak köszönhetően, majd ő is az eurodance előadók táborát erősítette. Daisy Dee is mindent kipróbált, mielőtt a Booya Family oszlopos tagja lett. Szintén ehhez az istállóhoz tartozott Alex Prince, de az euro-rap legjelesebb képviselője a '90-es évek végén mégis Young Deenay volt.

Young Deenay feat. Sasha I Wannabe Your Lover 1998


A '90-es években már minden nemzetnek megvoltak a maga rapsztárjai, köztük pedig voltak hölgyek is. A németeknél a gyengébbik nem képviselői közül a legsikeresebb banda kétségkívül a Tic Tac Toe volt. 1995-ben tűntek fel először Ich find' dich Scheisse című dalukkal, amelyet olyanok követtek, mint a Verpiss Dich, a Warum?, vagy a Mr Wichtig, hogy csak a legnagyobb slágereiket említsem. A Viva TV térhódításának köszönhetően Lee, Ricky és Jazzy európai hírnévre tettek szert a '90-es évek második felében.

Tic Tac Toe - Verpiss Dich 1996

Sabrina Setlur Németországban - és talán Európában is - a női rapperek úttörői között szerepelt. Különösen azért érdekes, mert anyanyelvén rappelt, ennek ellenére mégis mindjárt első albumával ismerté vált. Moses Pelham producer karolta őt fel, és jelentette meg kiadójánál 1995-ben Schwester S. - mert akkoriban még ezt a művésznevet használta - első dupla kislemezét, amelyen a  Hier kommt die Schwester és Pass auf című dalok szerepeltek. Nem sokkal ezután kijött az album is S ist so weit címmel, amelyről a legnagyobb sláger a Ja klar lett. Ezután azonban hosszabb szünet következett a "Rapperin" karrierjében, 1997-ben tért aztán vissza, immár Sabrina Setlurként és ért el újabb sikeret, elsősorban a Du liebst mich nicht-nek köszönhetően.

Schwester S. - Ja klar 1995

Magyarországon a '90-es években kevés olyan női rapper akadt, aki nagyobb  sikereket ért volna el. Persze próbálkozások voltak, hisz a Fila Rap Jam versenyen is indultak hölgyek, de akik a tudás ukatországosan is megmutathatták, azok tényleg kevesen voltak. Az egyik Fatima volt a Fekete Vonat tagjaként, aki nemcsak vokálozott a trió dalaiban, de Fugees-os mintára rappelt is. A másik pedig Mc Ducky, aki az Emergency House-t erősítette. A banda kezdetben a happy hardcore stílust képviselte, majd áteveztek a könnyedebb dance, pop vonalhoz. Mc Ducky később Dopeman szárnyai alatt szólókarrierbe is kezdett rapperként, de ez a sztori már a 2000-es évekhez tartozik.

Emergency House  - Ez legalább szex 1999

 


A bejegyzés trackback címe:

https://retro80s90s.blog.hu/api/trackback/id/tr565561969

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.